Wednesday, April 17, 2013

Rindu Bertamu Dipulau Songsong!

Akey...assalamualaikum kengkawan..lama x tulis blog ann...mesti hampa rindu tulisan oreng aku nie..hahaha...agaknya last aku post time aku melawat mak melah pada tahun sembilan belas berpuluh tahun dahulu....hampa x rindu kehenseman aku ka...ish3...weih gela...hang nak tulis blog ka nak melalot...akey2...aku nak story tentang sukarelawan YSB(Yayasan Sultanah Bahiyah)..aku sebenaq nya sebelum nie x tau lansong pasai YSB nie...jadi time aku wat rutin harian aku jaga kuda kat jubli emas tu...Bang Lah a.k.a urusetia YSB datang ajak aku join...aku nie pon mula2 teragak2 jugak nak p...segan aih...ami pemalu!...gegeh aih...k...pikiaq punya pikiaq punya pikiaq punya pikiaq punya pikiaq punya pikiaq....last last last last last last kali aku hantaq gak borang...

HARI FIRST(10/4/13)
Akey hari nie hari first roadtag mati...xdak kaitan...hari first kem la...nama kem nie KIS...sweet ann...hahaha,,,KEM INTERGRASI SUKARELAWAN...mcm besa..aku bawak beg besaq n malas tinggai moto merata...firstime join..mana nak tau YSB sediakan stor simpan moto..hahaha...lagi pon beg aku besaq...jadi mak tersayang dan daddy tersayang hantar la aku ke pejabat YSB kat SHAHAB PERDANA...aku sampai awai jugak la..semangat nie...ceqing gak mula2 tu...x kenai sorang pon..masuk2 daftar jumpa bang lah...nasib g banglah noh...hahahaha....skip skip skip skip skip!!!...semua masuk pejabat YSB bincang2 sikit then semua bertolak...aku memang x brapa suka nek bas...jadi aku nek la trak tentera 513 wataniah...sebut p la wataniah..bagi lepa bangga sikit...then dalam trak tu aku kenai sorang budak kursusan eletronik Penang nie nama dia Azmi...melalot pa atas trak hang bohong aku aku bohong hang...tiba2 sampai la ke PUTERI AYU CHALET,YAN...kami turun dari trak trus p makan...bohong ja...kami letak beg dulu..

lepas bersalaman dgn kem komanden kita yg berbahagia Pak Kort...an an an an an...meliuuu...kami masuk dewan terbuka kat sebelah kolam ikan berenang..perlu ka gtau??..promot chalet tu..akey...ermmm..ermmm...ermmm...pastu yg berbahagia Encik Nasir ^_^ terang kan serba sedikit tentang kem nie dan memperkenal urussetia2....dah kenai pa semua..kami men ICE BREAKING...aku dari dulu meluat benda nie semua...tapi dari situ la aku kenai cik at,farid,along,syuhada,bob,kunk,yatt,...sorry lupa sekerat..x lupa kak anna ngan kak aufa...tu yg len2...nama hampa VIP sat x tau nak tambah YB ka YAB ka,,,takut salah..tu x sebut...hahahaha..yg paling best geng2 veteran...pak engku dan mak engku...walaupun dah berusia tetap bersemangat...tahniah....then kami bina group...mula2 sukarelawan2 lama dulu, 4orang 4 orang....pastu bru peserta baru...last2 kali tinggai 1 lelaki 3 pompuan...wahhhhhh...lelaki melayu terakhir....nikmatnya dunia....hahahhaha...then aku terpilih join geng ALFA ...(yg terlibat Encik Rohaizat(urussetia group ALFA),Yg Berbahagia Putra Akmal(bob)..hehehe...Aku,Kunk,Along,Razi,Farid,Juhairy,Botex,anna,aufa,syuhada,fara,yatt,nad.dua orng lagi aku lupa nama

pastu balik p DORM pilih "katil" masing an...mandi2 pa semua...turun makan then sesi kedua plak...membina jambatan...berkat kerjasama semua...jambatan kami siap dan jabatan kami paling kukuh...wahhh..bangga sat....pastu ptang sikit tu...ada bina bendera kumpulan...masa tu la aku start beramah mesra ngan kumpulan...pemalu la katakan...bantu sikit2 apa yg bleh....then bermain2 mata dgn seseorang...lepa2 tau la...hahahah...then malam tu kami ada ceramah sikit2 pastu siapkan bendera KEBANGGAAN kami....balik dorm tu..broken heart plak...cinta dipermainkan...x yah cita...hal pribadi...

SECOND DAY (11/4/13)

bangun pagi gosok gigi....p surau semayang subuh...ada la sikit2...pagi tu best...ada senam time tu masih dalam mood sedih...tanpa ku duga...mak engku yg buat aku happy pagi tu...semua kesedihan aku terhapus dalam senam robik yg diketuai oleh mak engku....syok tapi lawak...pastu p makan...masuk balik dorm mandi salin baju pa...berpeloh an an an....then kami gerak p dewan tertutup...tgk slideshow tentang pulau songsong....cita tentang bob ngan ary tu lantak diorang la...personal...then keluaq makan lagi...kerja makan goh...baguih nya YSB nie...masuk balik dewan tertutup sesi penerangan langkah keselamatan...pastu ada cabutan undi untuk malam bakat malam keesokan harinya...kami  terpilih dapat boria...aku mula tu buat x tau ja...takut lepa kata memandai...dalam group tu aku sorang ja yg paling muda geng2 laki...x mau buat pandai...pastu dah selesai dewan tertutup...kami keluaq bincang group by group diketuai Bang Jat kita..pastu petang tu orng besaaq YSB mai nama pa x ingat...muka garang tapi baik hati..dia suruh kami buat tepukan yang kami buat kemarin tu...boleh hadiah percutian ke pulau songsong...hahahaha...balik dorm..petang tu ada sukaneka sikit...ngan paintball..x lupa gak terjun kolam cari guli...geng2 tu suruh pak engku terjun...nampak kekejaman mereka disitu....ngan basah kuyuk balik dorm mandi...pakai kain plekat pa semua cun dah...p men paintball plak...Bang nasir kata aku jamalul kiram ketua geng sulu..hahaha...kohajo...
malam tu penerangan tentang tong sampah...oppp...silap....E-Idamana...Abg sofia kalau x silap....terang2 pa semua...balik dorm lena...the end to hari nie

THIRD DAY (12/4/13)
hari nie x dak senam robik....siap2 chek out "hotel"..hehe...bersiap nak p pulau songsong....semua ready..nek trak....p k jeti sungai udang,yan.....time kat situ sementara tunggu buleh nek bot....kami praktis boria...memandang kan semua stuju...aku amik alih la boria tu....blatih sikit2 bersama drummer kita abg jat..hehe...pastu kem kom panggil...suruh p nek bot...memandang kami kumpulan first...kami la kena nek lu...boleh la..x payah tunggu lama2...perjalan agak sukar jugak la sebab ayaq suqut...loqat kedah....kami dari jeti nek bot kecik pindah p bot besaq...bot besaq bawak p pulau...dah dekat ngan pulau kena nek bot kecik plak sebab bot besaq x bleh p dekat...takut lekat...memang lekat pon time aku sampai tu....mula2 pompuan2 geng alfa lu pindah p bot besaq...pastu JEJAN  geng alfa plak..diikuti geng2 strusnya...sebelum geng strunya nak sampai..kami snapping la dulu..

nie la geng2 ALFA...abg glap nsem yg pengang bendera tu la saya.....hahahahah...patut dalam perjalan tu...kami borak2 dgn geng2 BRAVO...masuk pala ayaq gak la ngan depa...sambil2 tu tgk pulau bunting,pulau teloq and pulau bidan


Then...pas kami sampai ke pulau songong....kami turun...dgn taklimat sikit dari agensi perhutanan,agensi2 lain yg terlibat...kami pon jalan kan khidmas(khidmat masyarakat) membersihkan pulau tu...

nie la sukarelawan YSB,rajin kan kami semua...muka aku tgh wat keja x dak...sapa yg nampak aku wat keja dan dgn sapa aku wat keja tu tau la....yg mana tau tau la...hahahaha....sweet2 meh...pastu dah selesai...kami g makan...pas makan tido...agak2 la...kemas2...pakat nak balik dah....snap2 lu...kalau hampa hebat hampa cari la aku

dan nie geng2 kami

dan yg rindu bertandang di pulau songsong

dah dah dah...cukup sampai disini saja..hahahaha...cita pasai len plak...kami nek bot...trus balik...then sampai jeti ada yang muntah...muka ganaih,buli orang,tgajang orang...nek bot muntah..hahaha...sapa dia...hanya imaginasi saya....pastu nek trak trus p ke pranginan titi hayun,yan...n prepare tok malam bakat malam nie...kecup prot...snak prot semua ada....

Sampai2 tu beg x sampai g...dan mandi lu...


dah beg sampai...chek in "hotel"..hahahaha.....siap2...solat maghrib...then prepare tok persembahan boria...nie wajah2 geng2 boria Alfa





pastu...p makan...BBQ..rancak punya....ketam ada...sosej ada....tu yg syng YSB tu...hahahaha...tunggu turn akhirnya sampai turn kami...cuak bak hang....


pas selsai pa semua..kita sambut besday boy ngan besday girl....kak anna dan abg boy kita dan rakan2 lain....

pastu balik "hotel" tidoq....

13/4/13 LAST DAY

pagi bangun p terjun ayaq terjun...kelia dak ayat aku...hahaha...aku dah malas taip la...hampa tgk gambaq dah la noh...kiqa pa...k






Akhir nya penat lelah kami kumpulan alfa...menjadikan kami juara...bangga lama sikit...hahahaha

aku pon ngantok...malas nak tulis panjang2....aku ucapkan trima kasih pada semua terutama abg lah sebab ajak aku join KIS13 nie....kami balik aku tunggu bas.....aku tertidoq lam bas....sampai2 langgaq ada sorang budak tahfiz nie gerak aku...mana dia tau aku nak turun langgaq...seram sejuk gak...btw...thankz budak....aku kenang jasa mu,....DAN PALING PENTING AKU NGAN SYUU X KAPLE K..MOHON PAHAM...hehehehe

1 comment: